Voeding & zwangerschap op vakantie

Het vakantieseizoen is weer aangebroken en veel van ons gaan lekker op vakantie. Sommige in eigen land, andere in Europa en weer andere zoeken het verderop. Veilig eten op vakantie kan soms een uitdaging zijn. De verpakkingen zijn anders en we eten veel meer buiten de deur dan we normaal gesproken doen.
Aan de hand van de meest voorkomende vragen die ik ken vanuit de praktijk heb ik dit blogje geschreven. Mijn belangrijkste advies… “bij twijfel niet doen” en “wat in Nederland niet kan, kan op vakantie ook niet”.

Water;
Drink als je zwanger bent bij voorkeur altijd water uit fles in het buitenland. Je weet dan zeker dat het veilig is.

Kijk altijd na of het drinkwater veilig is in het land van bestemming.
In de landen waar het drinkwater niet altijd van goede kwaliteit is kan dit een risico geven. Let in deze landen op bij het bestellen van koffie, thee en salades. Koffiemachines verhitten het water vaak tot 80 graden, dit dood niet alle bacteriën. Ook wanneer de thee niet helemaal tot aan de kook verhit is kunnen hier bacteriën inzitten. Salades kunnen gewassen zijn met kraanwater, vraag dit bij twijfel even na.

Rauwe ham;
Voor rauwe ham geldt hetzelfde advies als in Nederland; Rauwe, gedroogde of gefermenteerde vleeswaren kun je beter mijden. Je kan deze producten echter wel eten wanneer ze opnieuw goed verhit zijn. Denk bijvoorbeeld aan salami op een pizza.

Softijs en milkshakes;
Softijs en milkshakes worden bewaard bij een tempratuur van 0 tot 5 graden. Bij deze tempratuur is de groei van de Listeria-bacterie mogelijk. Dit geldt ook voor frozen-yoghurt.
Bij warm weer of slechte keuken hygiëne wordt dit risico vergroot. Denk bijvoorbeeld aan een softijs kraampje midden in die drukke winkelstraat, een snackbar die er onhygiënisch uit ziet of plekken waar het erg warm is. Let bij alle melkproducten op dat deze niet van rauwe melk zijn gemaakt.

Schepijs is een goed alternatief. Het wordt bewaard in de vriezer. Wanneer de hygiëneregels juist gehanteerd worden is er voor schepijs geen risico.

Basilicum;
Grote hoeveelheden basilicum tijdens de zwangerschap kunnen schadelijk zijn. Een paar blaadjes door je pasta of op je salade kunnen geen kwaad. Gebruik echter liever niet te veel groene pesto (Pesto Genovense). Dit is een product waar veel basilicum in zit. Om één bakje pesto te maken heb je ongeveer één plantje basilicum nodig. Je kunt pesto nog gewoon gebruiken, maar overdrijf het niet.

Koffie en cafeïnerijke dranken;
Voor koffie is het advies maximaal 1 kopje per dag, dit is hetzelfde in het buitenland. Je kunt eventueel kiezen voor cafeïnevrije koffie. Dit bevat veel minder cafeïne dan gewone koffie. Cafeïne zit ook in cola, energydranken, (ijs)thee en chocolade. Bij normaal gebruik zal je niet snel te veel cafeïne binnen krijgen.

Hele fijne vakantie gewenst!

Voor meer informatie zie ook; http://www.voedingscentrum.nl/…/wat-kan-ik-wel-en-niet-eten…

2017-07-27T10:00:24+00:00 april 20th, 2017|nieuws, tips, zwangerschap|

About the Author:

Leave A Comment