Menstruele migraine

De maandelijkse menstruele migraine

‘Het begint allemaal een dag voordat ik ongesteld moet worden. Op de klok van 6 uur ’s avonds voel ik een lichte druk op mijn hoofd die steeds heftiger wordt. Het eten gaat op dat moment nog goed. Als ik de lichte druk op mijn hoofd voel, neem ik gelijk een paracetamol in, in de hoop dat ik vanavond langer op kan blijven.

Maar meestal tegen 8 uur ’s avonds is de hoofdpijn zo extreem dat ik nergens meer naar kan kijken. Ik ben misselijk en kan niks meer eten of drinken. Het enige dat ik op dat moment wil gaan doen is in een donkere kamer zitten en niks meer horen. Al snel besluit ik om naar bed te gaan, een arm over mijn ogen te leggen en zo snel mogelijk in slaap te vallen. De volgende dag als ik wakker wordt is de hoofdpijn een stuk minder en ben ik inderdaad ongesteld geworden.’

-Deborah-

Het verhaal dat hierboven is beschreven, is een typisch geval van iemand die last heeft van migraine tijdens de menstruatieperiode, ook wel menstruele migraine. Voordat de echte migraine begint, kan er een waarschuwingsfase komen. Deze vindt meestal 2-48 uur van tevoren plaats. Tekenen van deze waarschuwingsfase zijn vaak stemmingsveranderingen, overgevoeligheid voor prikkels en een hongergevoel. Als laatste fase krijgt  de persoon vaak last van heftige/kloppende hoofdpijn met een overgevoeligheid voor licht en geluid, misselijkheid en braken1.


Wat is menstruele migraine?

Menstruele migraine speelt altijd op in de week dat een vrouw ongesteld moet worden. In deze week daalt namelijk de oestrogeenspiegel. Sommige vrouwen kunnen niet tegen deze schommelingen en zijn daarom gevoelig voor het krijgen van migraine. De migraine aanval begint meestal op de eerste dag van menstruatie of maximaal 2 dagen ervoor of erna. Daarnaast zijn er geen aanvallen buiten de menstruatieperiode2. Vergeleken met de normale migraine is de menstruele migraine zwaarder, langduriger en lastiger behandelbaar. Vaak gaat het gepaard met misselijkheid en braken5.


Migraine en voeding

Voor menstruele migraine zijn er geen specifieke adviezen qua voeding. Omdat menstruele migraine veel lijkt op normale migraine, zijn de adviezen die bij migraine worden gegeven ook van toepassing voor menstruele migraine. Er zijn een aantal voedingsmiddelen die migraine kunnen uitlokken. Dit zijn bijvoorbeeld dranken met alcohol erin (vooral rode wijn), dranken waarin cafeïne zit (denk aan koffie en cola), chocolade, citrusfruit, groenten als uien, tomaten, bonen en noten. Het hoeft niet bij elke persoon zo te zijn dat je door deze stoffen last krijgt van migraine. Als je het echt wil weten of deze stoffen de migraine verergeren of juist veroorzaken, dan kan er een voedingsdagboek in combinatie met de klachten worden bijgehouden4.

Het is gebleken dat vrouwen met menstruele migraine vaak een tekort aan magnesium, vitamine B2 en vitamine B6 hebben. Maar om zeker te zijn dat een persoon dit heeft, moet het eerst worden vastgesteld met bloedtesten. Bronnen van magnesium zijn ongezouten pinda’s en gekookte volkoren pasta, van vitamine B2 een glas halfvolle melk en een bruine boterham en bronnen van vitamine B6 zijn een varkensfilet evenals een eitje.  In een ander artikel is er een ontbijt/snack gemaakt waarin de hierboven genoemde behoeftes naar voren komen.

Bekijk daarom eens het recept voor ei-muffins

Bronnen:

  1. Commissie Kwaliteit van de Nederlandse Vereniging voor Neurologie Werkgroep Richtlijnen Hoofdpijn, NVN richtlijn hoofdpijn; 2007. p. 26.
  2. G.M. Terwindt and dr.J. Haan. Waaruit bestaat de behandeling van migraine in de stopweek van de pil?
  3. Voedingscentrum: http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/magnesium.aspx
  4. G.M. Couturier en J.A. Carpay. Hoofdpijn-migraine: Hoofdstuk 6 Migraine bij vrouwen; 2011. p. 69-70
  5. J. de Vries, drs. N. Duif. Voeding en Migraine; 2011
  6. Voedingscentrum: http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vitamine-b2.aspx
  7. Voedingscentrum: http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vitamine-b6.aspx

Dit bericht is opgesteld samenwerking met een student Voeding & Diëtetiek

2018-02-20T14:03:45+00:00 februari 20th, 2018|tips|

About the Author:

Leave A Comment