Spieropbouw en PCOS

Wordt je mannelijk gespierd van krachttraining als je PCOS hebt?

Deze vraag wordt mij vaak gesteld. Het antwoord is NEE, bij normale krachttraining zul je niet opeens heel erg gespierd worden of er mannelijk uit gaan zien als je PCOS hebt.

Hoe zit dat dan?

Een gestegen spiermassa en een zware stem komen niet typisch voor bij PCOS. Dit komt omdat de levels testosteron in het bloed niet per sé  veel hoger zijn, maar omdat er meer ongebonden (actief) testosteron in het lichaam zit. Dit actieve testosteron zorgt wel voor andere symptomen zoals acné, onregelmatige of uitblijvende menstruatie en mannelijke (over)beharing.

Insulineresistentie en PCOS

Een ingewikkeld verhaal dat ik zal proberen versimpelt uit te leggen.

Er is een sterke link tussen het hebben van PCOS en insulineresistentie. Bij Insulineresistentie zijn de cellen minder gevoelig geworden voor het hormoon Insuline. Insuline is het hormoon dat de bloedsuikerspiegel doet dalen. Wanneer de cellen minder gevoelig zijn, moet het lichaam meer insuline aanmaken om de bloedsuiker normaal te houden. Het lijkt erg op diabetes, maar dat is het (nog) niet.  Kortom je hebt meer insuline nodig voor een normale bloedsuikerspiegel (hyperinsulinemie).

Insulineresistentie zorgt voor toename van testosteron. 
Insulineresistentie zorgt voor een verhoogde IGF-1. (Insulin like growth factor) > Een verhoogde IGF-1 zorgt weer voor een verhoogde afgifte van androgenen van de tecacellen. > Testosteron is een androgeen.

Hyperinsulinemie zorgt voor toename ongebonden (actief) testosteron.
Door hyperinsulinemie daalt het Sex Hormone Binding Globuline (SHGB) in de lever > dit hormoon bindt testosteron > Door afname SHGB neemt de hoeveelheid ongebonden testosteron in het lichaam toe.

PCOS insuline sHGB IGF-1 testosteron

Figuur 1: hormoon stroomschema bij PCOS, insulineresistentie.

Waarom je juist wel krachttraining zou moeten doen.

Van krachttraining worden je spier sterker. Sterkere/getrainde spieren worden effectiever en gevoeliger voor de opname van suiker uit je bloed. Er is minder insuline nodig om de bloedsuiker normaal te houden. Met andere worden Je wordt gevoeliger voor insuline. Dit zorgt voor een verlaagde afgifte van adrogenen door de tecacellen en een verhoging van het SHGB dat actief testostron kan binden. Zo werkt het dus dubbelzijdig gunstig bij PCOS.

Een bijkomend voordeel is dat spieren in rust energie verbranden en vet niet. Hiermee verhoog je de hoeveelheid kilocalorieën die je op een dag verbruikt. Daarmee kan het bij afvallen juist een extra steuntje in de rug zijn.

Wissel cardiotraining en gewichtstraining  met elkaar af of combineer ze. Sport tenminste 2 á 3 maal per week en zoek een bewegingsactiviteit die je leuk vindt!

Wil je meer weten over mijn specialisaties klik dan hier of neem contact op via de contactpagina.

2018-10-01T12:56:26+00:00 mei 8th, 2018|nieuws, tips, zwangerschapswens|

About the Author:

Leave A Comment