Specialisaties 2018-03-23T16:52:06+00:00

PCOS (Poly Cysteus Ovarium Syndroom)

PCOS algemeen
Heb je PCOS en wil je zelf iets doen aan je voeding-, beweeg- en leefstijlpatroon dan kan ik je daarbij helpen. Zowel bij overgewicht als ondergewicht kunnen we met de juiste voeding een mooi gewicht bereiken. Door de juiste voedingsmiddelen en producten te kiezen kun je je lichaam echt voeden en geven wat het nodig heeft. Daarnaast heb je bij PCOS een verhoogd risico op Diabetes type 2, zwangerschapsdiabetes en Hart- en vaatzieken. Door middel van preventie (gezonde voeding, voldoende beweging en juiste leefstijl) kun je dit risico iets verkleinen.
Verder kijk ik altijd naar het hele plaatje body & mind. Slaapkwaliteit en stress zijn belangrijke factoren die ik zijdelings meeneem in mijn behandeling. Ik vind het belangrijk dat jij je gehoord en begrepen voelt en een traject volgt dat bij je past.

PCOS en gewichtsverlies (met of zonder zwangerschapswens)
Ben je gediagnosticeerd met PCOS en wil je afvallen, dan kan ik je daarbij helpen. Belangrijk is om op een verantwoorde manier gewicht te verliezen, maar het lichaam zo gevoed mogelijk te houden voor een eventuele zwangerschap in de toekomst. Afvallen kan bijvoorbeeld met een koolhydraatbeperking of op een andere manier die bij jou past. Daarnaast zijn er ook nog bepaalde voedingsmiddelen en tips die ondersteunend kunnen werken bij je PCOS.

PCOS bij een laag gewicht  (Lean PCOS)
20 % van de vrouwen met PCOS heeft helemaal geen overgewicht maar juist ondergewicht. Gelukkig kun je ook gezondheidswinst behalen door je voeding- en leefstijl aan te passen. Wil je op een gezond gewicht komen en wat aan je voeding doen, dan kan ik je ook helpen als je geen overgewicht hebt.

Meer lezen over PCOS en voeding; klik hier.

Gezond gewicht

Veel vrouwen hebben een afwijkend gewicht. Dit wil zeggen, dat je een gewicht buiten de gezonde BMI-norm van 18,5 tot 25 valt. Een gewicht buiten deze normen geeft (risico op) gezondheidsklachten. Daarom is het belangrijk te streven naar een gezond gewicht. Voor de één is het lastig om af te vallen terwijl de andere juist moeite heeft met aankomen. Maar wist je dat je met 5 tot 10% gewichtsverandering al gezondheidswinst kunt behalen? Je hoeft dus niet per se maatje 38 te hebben. Haalbare en passende doelen staan voorop. Samen kunnen we de juiste balans vinden tussen gewicht, gezondheid en genieten.

Vóór de zwangerschap

Gezond en gevarieerd eten is voor iedereen belangrijk, maar zeker wanneer je zwanger wilt worden. Je wilt immers het beste voor het kindje en jezelf. De voedingsstoffen die je beschikbaar hebt en je gewicht zijn van grote invloed op bijvoorbeeld je vruchtbaarheid, je zwangerschap en je kindje.

Ik kan je helpen een gezond gewicht en een evenwichtig eet- en leefpatroon te bereiken. Een gezond gewicht vergroot de kans op een (gezonde) zwangerschap. Daarnaast bespreken wij samen welke doelen voor jou belangrijk zijn en houd ik altijd rekening met jouw persoonlijke situatie en/of eventuele vruchtbaarheidsproblemen. Je kunt bij mij ook terecht voor voedingsadviezen bij PCOS of zwanger worden na bariatrische chirurgie. Meer informatie hierover kun je vinden in het linker menu.

Zwanger na bariatrische chirurgie (o.a. Gastric Bypass, Gastric Sleeve of maagresectie)

Heb je in het verleden een bariatrische ingreep gehad en een zwangerschapswens of ben je al zwanger? Dan kan het lastig zijn om voldoende voedingsstoffen en energie binnen te krijgen. Na de zwangerschap is het belangrijk eventuele tekorten weer aan te vullen en je gewicht te stabiliseren. Tijdens de lactatieperiode vraagt het lichaam extra voedingsstoffen om voldoende en kwalitatieve moedermelk aan te maken. Ook zit je wellicht met een hoop vragen over je voeding en gewicht.

‘Hoeveel mag/moet ik aankomen tijdens mijn zwangerschap?’
‘Krijg ik voldoende eiwitten binnen?’
‘Eet ik wel voldoende vitamines en mineralen?’
‘Met ik een ander voedingssupplement gaan slikken?’

Ik kan je begeleiden bij al je voedingsvragen en praktische tips en adviezen geven. Ik help en adviseer je graag.

Zwangerschap

Tijdens de zwangerschap is voeding belangrijk voor jou en je kindje. Eten voor twee is een veel gebruikte term die eigenlijk de lading niet dekt. Ik kies liever voor voeden voor twee! Het is belangrijk dat je voldoende voedingstoffen en energie binnenkrijgt, zodat je kindje goed kan groeien en ontwikkelen zonder dat je zelf tekorten oploopt. Goed, gezond en veilig eten is daarom in deze periode extra belangrijk.

Tijdens deze periode kan ik je helpen bij al je voedingsvragen en voedingsadvies op maat geven. Wellicht heb je vragen over je gewicht, niet alleen bij onder- of overgewicht maar ook bij het beperken of stimuleren van gewichtstoename tijdens de zwangerschap. Verder kunnen er tijdens de zwangerschap heel veel ziektebeelden of andere problematiek meespelen waar je graag begeleiding of advies over wilt. Hieronder vind je meer informatie over de verschillende onderwerpen.

Ondergewicht, ondervoeding of te weinig aankomen

Een te laag gewicht bij aanvang van je zwangerschap,  onvoldoende aankomen of voedingstekorten zijn goede redenen om advies te vragen aan een voedingsdeskundige. Ik ben opgeleid om je te begeleiden tijdens deze periode. Ik heb uitgebreide ervaring en kennis met het onderwerp ondervoeding en ondergewicht. Hierdoor heb ik praktische tips die je goed kan toepassen. Mocht het met gewone voeding niet lukken, kan  ik ook speciale medische voeding voor je aanvragen.

Een te hoog gewicht of gewichtstoename

Het kan zijn dat je bij aanvang van je zwangerschap een te hoog gewicht hebt (een BMI van 25 of meer). In dat geval wordt geadviseerd niet teveel kilo’s aan te komen. Wel is het belangrijk om voldoende voedingsstoffen en mineralen binnen te krijgen.  De reden om je gewichtstoename te beperken is om de gezondheid van jou en je kindje te bevorderen en complicaties tijdens de zwangerschap, bevalling en na de bevalling te verkleinen. Het kan ook zijn dat je tijdens een vorige zwangerschap veel bent aangekomen en dat nu graag wilt beperken, maar je niet goed weet hoe je dit kan aanpakken.

IJzergebrek of laag HB

Tijdens de bloedtest kan naar voren komen dat je een laag HB-gehalte (ijzer) in het bloed hebt. Als dit erg laag is zal de behandeld arts je medicatie voorschrijven. Is hij een klein beetje aan de lage kant dan kun je door extra ijzer te eten voorkomen dat deze waarde verder zal dalen. Vaak worden adviezen gegeven als; drink sinaasappelsap bij de boterham. Door de vitamine C in het sap wordt het plantaardige ijzer uit de boterham beter opgenomen. Soms is dit advies niet wenselijk i.v.m. het gewicht of de suikers die het bevat. Gelukkig zijn er ook nog andere combinaties die veel gezonder zijn. afgestemd op jou situatie kan ik tips en adviezen geven.

Overige ziektebeelden en kwaaltjes

Tijdens de zwangerschap kan er nog veel meer spelen. Je kunt hierbij denken aan (extreme) misselijkheid, obstipatie, (risico) op zwangerschapsdiabetes, hart- en vaatziekten, cholesterol, intolerantie of algemene vragen. ook hiermee help ik je graag op weg naar een gezondere levensstijl die bij jou past.

Borstvoedingsperiode

Tijdens de borstvoedingsperiode verliezen we doorgaans een klein deel van de zwangerschapssilo’s. Sommige vallen helemaal niet af en andere vallen heel veel af en kunnen het bijna niet bij-eten. Daarom kan het fijn zijn dat er iemand meekijkt me de voeding en praktische tips geeft. Soms is het lastig voldoende te drinken en het is belangrijk alle voedingsstoffen binnen te krijgen voor de borstvoeding en je eigen herstel.

Verder kan er sprake zijn van een vermeende koemelk-allergie bij je kindje. Een behandeld arts kan je dan een koemelkvrij dieet voorschrijven of je doorsturen naar de diëtist. Daarnaast kun je natuurlijk met alle voedings- en gewichtsvragen bij mij terecht.

Na de zwangerschap

Na de bevalling wil je zo goed en snel mogelijk herstellen, je energiek voelen en eventueel opgelopen tekorten weer aanvullen; de juiste voeding en leefstijl zijn dan erg belangrijk. Voldoende voedingstoffen en vocht spelen hierbij een grote rol, zeker wanneer je ook borstvoeding geeft. Daarnaast wil je wellicht na een poosje weer op een verantwoorde manier van de ‘extra’ kilo’s af.

Kortom: er verandert na de bevalling veel in je leven. Vaak draait alles alleen nog om de kleine. Hierdoor vergeten we gemakkelijk onszelf. Goed voor jezelf zorgen begint bij gezond eten. Door een gezond eet- en leefpatroon heb je de nodige energie om de beste moeder voor je kind(eren) te zijn. Daarnaast geef je natuurlijk een fantastisch voorbeeld. Ik begeleid je graag om in je hectische leven toch jouw doelen te bereiken.

Overgang

Tijdens de overgang verandert er een hoop in het lichaam wat gepaard kan gaan met ongemakken. De stofwisseling gaat minder snel werken en de lichaamssamenstelling verandert; hierdoor kan vet zich ophopen in het lichaam. Een hoog gewicht en vet rond de buikregio zijn risicofactoren voor het ontstaan van diabetes en hart- en vaatziekten.

Daarnaast ervaren veel vrouwen stress in deze periode, het zogenoemde stress-eten kan zich dan voordoen. Verder is het belangrijk om extra aandacht te besteden aan de inname van vitamine D en calcium ter preventie van botontkalking.

Ik vind het belangrijk dat jij gezond en lekker in je vel zit. Samen kunnen we werken aan je persoonlijke doelen en geef ik je advies op maat.

Liever een workshop volgen, klik dan hier

Koolhydraatbeperking

In sommige gevallen kan het zinvol zijn de koolhydraten te beperken in de voeding. Denk hierbij aan (risico op) diabetes en PCOS. Daarnaast kun je een koolhydraat-arm dieet ook toepassen om af te vallen.

Overige ziektebeelden

Als geregistreerd diëtist kun je bij mij ook terecht voor alle overige ziektebeelden en/of dieetbeperkingen. Neem gerust contact op als je vragen hebt over je voeding en wat ik daarin voor je kan betekenen.
Je kunt contact opnemen via 06-57204781 of info@aileendevogel.nl.

Workshops

Regelmatig bied ik verschillende workshops aan. Deze workshops zijn informatief en praktisch toepasbaar. Klik op de workshop voor meer informatie.

Tijdens deze praktische workshop kom je van alles te weten over gezonde voeding tijdens de zwangerschap. Onder het genot van een heerlijk hapje en drankje is er voldoende tijd om vragen te stellen. Na de workshop krijg je extra informatie mee naar huis. Denk aan leuke recepten, folders en een GOODIE. De workshop is interactief en praktisch opgezet. De workshop is vooral leuk als je in de eerste helft van je zwangerschap zit.

Tijdens de workshop kom je meer te weten over…
Gewicht en gewichtstoename.
Hoeveel je extra mag eten.
Alles over vetten, eiwitten, koolhydraten, vitamines en mineralen.
Hoe je verpakkingen moet lezen en begrijpen.
Alles over alcohol en alternatieven.
Of je allergieën bij je kindje kunt voorkomen.
Zwangerschapskwaaltjes en voeding.

Wanneer:  Maandag 18 september 2017
Hoelaat: 19:30 – 21:30
Waar: Lucina, H.R. Holst-erf 134, 3315TD Dordrecht

NU VOOR slechts €19,95
Inschrijven kan via info@aileendevogel.nl. Betaling kan vooraf via overschrijving, of ter plekke via pin of contante betaling. Na je inschrijving ontvang je een bevestiging.

Schrijf je voor 15 september 2017 in. Schrijf je snel in want vol=vol.

Tijdens deze praktische workshop kom je van alles te weten over gezonde voeding tijdens de overgang. De ouder wordende vrouw heeft andere behoeftes en maakt een grote verandering door. De stofwisseling gaat minder snel werken maar het lichaam heeft een grotere behoefte aan bepaalde voedingstoffen. Kortom je hebt minder energie nodig maar meer vitamines en mineralen. De kwaliteit van wat je eet wordt dus steeds belangrijker. Daarnaast kun je in deze periode stress en overgangsklachten ervaren. Sommige van deze klachten zijn te beïnvloeden met leefstijl en voeding. Speciaal voor vrouwen in en rond deze periode heb ik een workshop ontwikkelt waarin je de belangrijkste informatie en adviezen krijgt over voeding- en leefstijl tijdens de overgang. Ik geef je graag de tip en adviezen voor een fit en blij lijf. Onder het genot van een heerlijk hapje en drankje is er voldoende tijd om ook je persoonlijke vragen te stellen. Na de workshop krijg je extra informatie mee naar huis. Denk aan leuke recepten, folders en een GOODIE (een leuk cadeautje). De workshop is interactief en praktisch opgezet zodat je thuis de adviezen meteen kunt toepassen.

Tijdens de workshop kom je onder andere meer te weten over…
Gewicht en gewichtsverandering en wat je er aan kunt doen.
Vertraagde stofwisseling en tips.
Voeding en overgangskwalen.
Belangrijke vitamine en mineralen tijdens deze de overgang en erna.
Een gezonde dagvoeding voor de vrouw van 50+.
Leefstijladvies > beweging en ontspanning.

Wanneer:  Dinsdag 21 november 2017
Hoelaat: 19:30 – 21:30
Waar: Lucina, H.R. Holst-erf 134, 3315TD Dordrecht

NU VOOR slechts €19,95
Inschrijven kan via info@aileendevogel.nl. Betaling kan vooraf via overschrijving, of ter plekke via pin of contante betaling. Na je inschrijving ontvang je een bevestiging.

Voor bedrijven, verenigingen, stichtingen, clubs of zorgprofessionals bied ik de mogelijkheid voor workshops op maat.

Zorgprofessionals; Werk je bijvoorbeeld veel met vrouwen, zwangeren of vrouwen in de overgang, dan kan ik  workshop verzorgen waarin ik de onderwerpen behandel die jullie belangrijk vinden. Na een workshop op maat heb jij de tools om je cliënten beter te informeren.

Gezonde werknemers; Als werkgever heb je baat bij gezonde werknemers. Goede gezondheid kun je ondersteunen door een workshop over gezonde voeding en leefstijl of een workshop gericht op een bepaalde doelgroep.

Verenigingen, stichtingen, clubs en groepen; Heb je een leuk idee voor een voorlichting of workshop rondom voeding- en leefstijl voor jou club. Dan kom ik graag langs op de door jou gekozen locatie om een workshop te verzorgen afgestemd op de behoefte van de leden.

Wil je bijvoorbeeld een workshop voeding en sport voor de dansvereniging, een workshop babyvoeding maken bij je kerkgenootschap of een workshop koolhydraatbeperking met je buren. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Heb je interesse of een idee voor een workshop op locatie? informeer dan via 06-57204781 of info@aileendevogel.nl.